Inzegening bodemkapel

Op 18 augustus 2013

Plechtige inzegening Bodemkapel

Het is bij de Heemkundige Kring een  traditie om elk jaar  een kapelletje te restaureren en dit voor het behoud van het klein erfgoed in onze gemeente. Dit jaar was het al voor de 12de keer dat deze traditie werd geëerd. Voor deze editie werd de “Bodemkapel”, op het kruispunt van de Pampertstraat  en Hoogkeizel, uitgekozen als kapelletje om te restaureren. Het kapelletje werd hier geplaatst door de familie Tubbe, ook bekend onder de ‘echte’ naam ‘Theeuwissen’, in het jaar 1925 naast een wilde kastanjeboom. Het werd zeer goed onderhouden door deze familie tot enkele jaren geleden de weldoenster stierf en het kapelletje vanaf dan in verval raakte. Het werd een erg bouwvallig kapelletje. De restauratie werd uitgevoerd door de werkgroep ‘Kapellen’ van de Heemkundige Kring. Ook enkele buurtbewoners droegen hun steentje bij. De Heiligenbeelden werden kunstvol  gerestaureerd door Margot Indesteege.

Op donderdag 15 augustus 2013, het feest van Onze Lieve Vrouw Hemelvaart, werd het kapelletje op de “Bodem” plechtig ingezegend door Pastoor Guido Heene na een korte toespraak door Arie Vermin, voorzitter van de Heemkundig kring en N-VA- bestuurslid. Dit gebeurde onder een zeer grote belangstelling van onder andere N-VA-jongerenverantwoordelijke, Bart Knuts, die op de foto te zien is met zijn dochter Saartje op de schouders. Ook N-VA-schepen Karen Alders was aanwezig. Na de kleine plechtigheid werd in het verenigingslokaal van de Ruiterclub “Ridder Hendrik” het glas geheven op deze heuglijke gebeurtenis begeleid door de muzikale klanken ons gebracht door de “Koninklijke Harmonie de Stroobanders”.