Vijf vragen over (bijna) vijf jaar N-VA beleid

Op 28 juni 2017, over deze onderwerpen: N-VA: Huis-aan-huisblad
Viereneenhalf jaar geleden gaven velen van u het vertrouwen aan de N-VA in Diepenbeek. Sindsdien zetten onze schepenen, raadsleden en bestuursleden zich volop in voor u. We zochten vier van hen op om een voorlopige balans op te maken: OCMW-voorzitter Rik Kriekels, schepen Karen Alders, jongerenvoorzitter Jordy Boons en fractieleider Pieter Sourbron.

1. Wat was voor jou de belangrijkste politieke verwezenlijking de voorbije jaren?

Rik: De integratie van de OCMW- en gemeentediensten zal tal van voordelen bieden de komende jaren. Ook de combinatie van schuldafbouw met slimme investeringen zie ik als een mooie verwezenlijking.

Karen: Ik ben vooral blij dat we heel wat binnensportclubs uit de nood zullen helpen met de nieuwe sporthal. We zorgden er ook voor dat heel wat Diepenbeekse natuurgebieden weer in hun oorspronkelijke staat hersteld werden. Park Rooierheide wordt een pareltje, De Dauteweyers ondergaan vanaf oktober een grondige metamorfose en ook de Maten namen we onder handen.

Pieter: Als inwoner van het centrum ben ik uitermate tevreden dat er na twee legislaturen discussiëren een parkeerbeleid is dat werkt. Ondanks de kritiek, bewijst de praktijk dat we daar de juiste keuze maakten.

Jordy: De nieuwe politieke cultuur binnen de gemeenteraad is een goede evolutie: geen ruzie-politiek meer, maar een constructief bestuur dat dingen voor elkaar krijgt.

2. Wat moet er nog voor de volgende verkiezingen gerealiseerd worden?

Rik: Elke coalitiepartner heeft wel een voorstel om het beschikbare budget aan te wenden. De meest verantwoorde investering zal mijn steun krijgen.

Jordy: Ik sluit me volledig aan bij Rik’s logica.

Karen: De uitbouw van de voetbalaccommodatie op het Demerstrand vind ik absoluut noodzakelijk, gekoppeld aan een fusie van de twee clubs en een verhuis naar de terreinen aan de Waardestraat.

Pieter: Ik zou het beschikbare budget liefst niet aansnijden om op het gezonde financiële pad te blijven. Maar voor goede, slimme investeringen sta ik altijd open.

3. Wat zijn de troeven van N-VA Diepenbeek?

Karen: We hebben een enthousiaste ploeg van jonge leeuwen, ondersteund door een groep ervaren mensen, die al heel wat bewezen hebben voor de partij én de inwoners van Diepenbeek.

Jordy: De N-VA mag gerust nog wat meer in de verf zetten wat de partij al allemaal bereikt heeft. De hele ploeg werkt zich uit de naad om goed te besturen.

Rik: Voilà, de jeugd heeft gesproken (lacht).

4. Hoe vertalen jullie de nationale N-VA-standpunten naar Diepenbeek?

Pieter: Het is algemeen bekend dat N-VA grote inspanningen doet om de overheid af te slanken zonder aan de dienstverlening te raken. Die houding nemen we ook in Diepenbeek aan.

5. Hoe ziet jouw ideaal (politiek) Diepenbeek eruit?

Karen: Een gemeente waarin men eerlijk de politiek bedrijft, zorgt voor een warm Diepenbeek. We moeten dus rekening houden met wat goed is voor de Diepenbekenaar, zonder te denken aan postjes of persoonlijk gewin.

Pieter: Het gaat financieel goed met de gemeente. We kunnen er voor zorgen dat volgende generaties daar profijt van ondervinden. Je herstelt je dak het beste als de zon schijnt, toch?

Jordy: Ik zie een fusie met Kortessem wel zitten (lacht). En ik geloof in een Diepenbeek waar er een balans is tussen rust en charme enerzijds en een bruisende lokale economie anderzijds. Diepenbeek moet zien dat het een aantal belangrijke treinen niet mist. Of trams, zo men wil (lacht)!

Rik: Mijn ideaal Diepenbeek? Een gemeente met Rik als burgemeester (brede glimlach). Neen, even serieus: Ik hoop vooral dat bestuurd mag worden door goed samenwerkende partijen. In het OCMW hebben we al bewezen dat zoiets mooie resultaten oplevert. Over de grenzen van meerderheid en oppositie heen een goed beleid voeren voor de inwoners, dat moet het doel zijn.