Diepenbeek en het studentenkotenbeleid

Op 25 juni 2012

Diepenbeek en het studentenkotenbeleid

Universiteit

Uit het Belang van Limburg van 13 augustus 2008 bleek dat de Schepen bevoegd voor het campusbeleid berekend had dat de studentenkoten in Limburg de goedkoopste waren: er moest gemiddeld 266,00 € per maand neergeteld worden voor een kot van zoon – en/of dochterlief.

Daarnaast werd vastgesteld dat de leegstand van deze studentenkamers het hoogst was in Hasselt en vooral Diepenbeek. In het schooljaar 2007 - 2008 stonden 235 van 1.759 vergunde koten leeg, hetzij 13,4%.

In de voormelde studie werd enkel rekening gehouden met de koten op de privé-markt en NIET met de kamers die rechtstreeks door de universiteit en/of de hogescholen verhuurd werden om reden dat de prijzen van deze koten vaak niet ‘marktconform’ zouden zijn.

Er werd toen gedacht dat deze leegstand aantoonde dat er een kennelijk gebrek was aan aantrekkingskracht van Limburg op studenten van buiten de provincie.

Blijkbaar werd vergeten dat onze toch nog zéér jonge universiteit volop in ontwikkeling was/is, want in het Belang van Limburg van 27 mei 2010 lazen we dat er opnieuw een tekort aan koten dreigde in Limburg (meer bepaald Hasselt en omstreken).

En begin dit jaar (2012) verklaarde diezelfde Schepen in het TVL – nieuws dan weer dat er in de Gemeente Diepenbeek daadwerkelijk een tekort aan studentenkamers is.

Daarnaast deelde hij mee dat Diepenbeek meer variatie wou in het aanbod van de studentenkamers.

Hiertoe zou het Schepencollege 300 koten willen laten bijbouwen, waarvan de oppervlakte meer dan 30m² zou bedragen.campus

Het Schepencollege zou dit besloten hebben om daarmee tegemoet te komen aan de toekomstige ontwikkelingen op de campus en het wetenschapspark, zoals bv. het technologiecentrum en de onderzoekscentra.

Door deze centra zouden, nog steeds volgens het Schepencollege, niet alleen Limburgse studenten interesse hebben om in Diepenbeek te studeren, maar zouden ook studenten uit andere provincies en zelfs de euregio (Nederlands Limburg of Duitsland) geïnteresseerd zijn en, ja zelfs doctoraatsstudenten en onderzoekers naar Onze regio afgezakt komen.

Het is vooral op deze onderzoekers en doctoraatsstudenten dat het Schepencollege zich wenst te richten, omdat zij over een eigen inkomen beschikken.

Verschillende bouwprojectoren zouden reeds hun plannen kenbaar gemaakt hebben aan het Schepencollege van Diepenbeek.

Dit is op zijn zachtst vreemd te noemen en dit om 3 redenen:

1. in vergelijking met het jaar 2008 zijn er slechts een kleine 20 vergunningen afgeleverd. Er is m.a.w. een toename van het aantal koten: in 2008 waren dit er nog 1.759, in 2012 zijn dit er 1.775;
  2. N-VA weet dat er op verschillende plaatsen in Diepenbeek al meerdere jaren gebouwen leegstaan, hoewel deze bedoeld waren om er studentenkoten van te maken;
  3. doctoraatsstudenten en onderzoekers blijven meestal maar voor een welbepaalde doch zeer korte periode, in het bijzonder tot hun doctoraat volbracht is (Max. 4 jaar) of het onderzoek/contract beëindigd is. En indien zij een inkomen hebben, hoeven zij niet noodzakelijk over een studentenkot van 30m² te beschikken.

NV-A Diepenbeek betreurt dan ook deze gang van zaken.

Niet alleen zou dit betekenen dat Diepenbeek nog meer groene plekjes dient op te geven ten nadele van ‘onze universiteit’, die toch al ingepalmd werd door Hasselt zéér tegen onze Diepenbeekse zin in, maar dit betekend ook dat:

-          de personen die graag studenten zouden willen ontvangen in hun (eigen) woning. Zelfs niet de kans krijgen om een vergunning tot verhuur van een kot aan een student aan te vragen. Laat staan, te bekomen. En zo zijn er toch heel wat zo weten wij van de N-VA;

-          deze personen wél meer belastingen zullen of moeten betalen in het kader van de Vlaamse wetgeving op leegstand en verkrotting;

-          bij het verlaten van onze mooie gemeente de doctoraatsstudenten en onderzoekers leegstand in de hand werken met opnieuw wij, Diepenbeekse burgers die nog meer belastingen zullen moeten betalen.

We betreuren dat het huidige Schepencollege geen duidelijker toekomstbeeld heeft op lange termijn.

De N-VA stelt dan ook voor dat er eerst een onderzoek zou worden uitgevoerd naar de vraag ‘Wie van de Diepenbekenaren’ een ruimte ter beschikking heeft voor de studenten en daarvoor in aanmerking komt, zodoende dat meer vergunningen kunnen afgeleverd worden.

Dit alvorens Diepenbeek te ‘verkopen’ aan projectontwikkelaars die al het zeggensrecht van de Diepenbekenaar ontneemt.