Diepenbeek verstedelijkt

Op 27 januari 2014

Waarom Diepenbeek centrum verstedelijkt

Artikel van

Pieter Sourbron (ondervoorzitter N-VA en gemeenteraadslid)

Laat de volgende drie vastellingen eens tot u door dringen:

1. Diepenbeek centrum wordt volgebouwd.
  2. De prijzen van de immobiliën in Diepenbeek stijgen ongezien ( bijv: de grondprijzen zijn de laatste tien jaren  met 256% gestegen tov het gemiddelde van 181%)
  3. Diepenbeek groeit veel sterker dan de gesloten prognose vooropstelt, we moeten enkel Hasselt en Overpelt laten voorgaan

Ik woon zelf in het centrum en toegegeven: het centrum is het laatste decennium erg veranderd. Vind ik het leuk dat Diepenbeek centrum verstedelijkt? Neen, maar zoals in het begin van dit artikel aangehaald, is de vraag naar woningen in Diepenbeek enorm. We zijn dan ook een fantastische gemeente om in te wonen.

Landelijk én betaalbaar zijn niet complimentair

Indien Diepenbeek niet tegemoet komt aan de grote vraag naar woningen dan  leert de wet van vraag en aanbod ons dat de prijzen de hoogte in gaan. De Diepenbeekse jonge generatie kan nu al amper een eigen woning kopen in Diepenbeek. Veel jonge Diepenbekenaren zijn gedwongen uit te wijken naar andere gemeenten. We kunnen het aantal bouwvergunningen beperken met als gevolg dat de kinderen van veel “echte Diepenbekenaren” een woning in Diepenbeek zeker niet meer kunnen betalen. Het zullen niet de kinderen van de dokter en de advocaat zijn die getroffen worden. Het zijn de kinderen van de hardwerkende man in de straat. Vandaar mijn grote verwondering dat de SP-A fractie de groei aan woningen in Diepenbeek centrum wil beperken, een weinig sociaal standpunt. Diepenbeek zit niet in de situatie waarin het mogelijk is om Diepenbeek centrum landelijk én betaalbaar te houden. Het is dus kiezen... of is er misschien een tussenweg?

Trendbreuk ruimtelijke ordening: een uitweg

Diepenbeek volgt ( al langer dan deze legislatuur ) de visie van Vlaanderen op deze uitdaging. Men noemt deze visie “de trendbreuk in Ruimtelijke Ordening”. Deze stelt dat men in dorpen het landelijke karakter kan behouden door zijn centrum te versterken en in het buitengebied de woningbouw te beperken. Op die manier kunnen alle inwoners genieten van het landelijke karakter van hun gemeente (weliswaar net buiten het centrum). Daarenboven krijg je in het centrum een grote afzetmarkt voor de middenstand. Uiteraard is het belangrijk om een aangepast mobiliteitsplan te voorzien om de woondruk op het centrum te kunnen opvangen.

Conclusie

Deze trendbreuk in ruimtelijke ordening is het best mogelijke antwoord op de uitdaging om  betaalbaar wonen en het behoud van het landelijke karakter van Diepenbeek te verzoenen. Diepenbeek centrum wordt inderdaad drukker, de stijging van de woonprijzen blijft enigszins beperkt en het buitengebied behoudt haar landelijk karakter. Ik kan mij vinden in deze visie. Het is de best mogelijke manier om een evenwichtig antwoord te bieden op de verschillende uitdagingen.

Pieter Sourbron