Maastricht verdient miljoenen aan sneltram.

Op 24 april 2013

Maastricht verdient miljoenen aan sneltram.

23/04 Spartacus De tram Hasselt-Maastricht zal extra bezoekers uit België naar Maastricht brengen. De stad verwacht daardoor voor vijf miljoen extra bestedingen, terwijl de exploitatiekosten van de tramlijn voor De Lijn zijn.

De cijfers over de indirecte effecten van de tramlijn staan in de kennisgeving van het milieueffectrapport (mer) van de sneltram Hasselt-Maastricht op Nederlands grondgebied. De nota ligt nu zes weken ter inzage.

De tram moet ten laatste op 1 januari 2018 twee keer per uur in elke richting rijden tussen Hasselt en Maastricht, dat in 2018 culturele hoofdstad hoopt te zijn. De tram speelt ook in op het park & ride-systeem van Maastricht.

Aan de halte in Lanaken komt er een parking waar de bezoekers van Maastricht hun wagen kwijtraken. Maastricht is er anderzijds zeker van dat De Lijn 35 jaar lang instaat voor de exploitatie van de tramlijn.

Het is nog altijd niet bekend hoeveel die uitbating gaat kosten en wat de opbrengsten zijn. Daarnaast moet De Lijn ook nog jaarlijks 400.000 euro betalen om het tramspoor in Maastricht te gebruiken.

 

 

 

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is