Nieuwjaarsspeech voorzitter Geert Vertongen

Op 27 januari 2019, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

Goedenavond dames en heren

Van harte welkom op nieuwjaarsreceptie van N-VA Diepenbeek

Drie jaar geleden vroeg Rik aan Pieter en mezelf om er als voorzitters nog eens 3 jaar bij te doen. Ons antwoord was vrij eenvoudig: “OK, Rik maar alleen als jij je in 2018 kandidaat stelt als burgemeester van Diepenbeek”.

Vandaag zijn we 3 jaar verder en is het mijn eer om in naam van een fier bestuur onze nieuwe mandatarissen voor de legislatuur 2019-2024 aan jullie voor te stellen:

Anne-Lies Bynens: die zichzelf opvolgt als Provincieraadslid

Bart Knuts en Charlotte Bongaerts: raadsleden voor het BCSD

Liesbeth Steegmans, Sarah Leuraers, Nancy Kwanten en Jan Bynens: gemeenteraadsleden. Nancy en Jan zetelen ook in de politieraad

Karen Alders: Gemeenteraadsvoorzitter, en dus eerste burger van Diepenbeek

Marijke Peumans: schepen van Welzijn en voorzitter BCSD

En last but not least onze burgemeester: Rik Kriekels

Co-onderhandelaar zijn met Rik heeft iets speciaals. Hij geeft je continu de bevestiging dat je de baas bent maar heel af en toe is er een basiszinnetje dat terugkomt waardoor de verhoudingen terug heel duidelijk worden: “Geert, ge doet wa da ge wilt maar….”

De eerste keer dat ik met die 8 woorden werd geconfronteerd, was ongeveer anderhalf jaar geleden. We hadden hem ondertussen al overtuigd dat hij volop voor de sjerp moest gaan wanneer hij plots op de proppen komt met een idee dat een rode draad zou worden tijdens en na de campagne: “Geert, ge doet wa da ge wilt maar ik word alleen burgemeester van een college met 4 schepenen.” Ik wist meteen: “Oei, dat gaat ne moeilijke worden”

Reeds weken voor de verkiezingen had N-VA gesprekken met PUUR. We hadden zelfs een principe-akkoord, dat indien N-VA de grootste werd er met 4 schepenen zou gewerkt worden en 5 indien PUUR de grootste werd. Ik mocht van Rik de onderhandelingen leiden maar al gauw kwam het fameuze zinnetje weer opduiken: “Geert, ge doet wa da ge wilt maar… Jos Leroi moet erbij. Voor goed bestuur in Diepenbeek hebben we de kwaliteiten van die man nodig.”

Ondertussen kwamen ook de andere partijen bij ons aankloppen met de vraag hoe ze de voor de hand liggende as “PUUR N-VA” konden breken. Mijn antwoord was telkens hetzelfde: “Kom met voldoende partijen en met voldoende zetels naar ons om Rik burgemeester te maken.” Het is dit tweede scenario dat het uiteindelijk gehaald heeft maar niet echt in wat je de kortste weg zou kunnen noemen.

Dat PUUR onze coalitiepartners op het allerlaatste moment nog probeerde weg te lokken door met meer mandaten te zwaaien is niet meer dan normaal, dat partijen die reeds getekend hadden daar op ingingen was dat net iets minder. Toch gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ook N-VA in deze niet volledig vrijuit gaat. Wij hebben fouten gemaakt omdat onze rangen niet volledig gesloten waren.

Maandag 15 oktober was een dag waarop de ene wending de andere opvolgde. Dat wie twee verschillende voordrachtsaktes tekent, alle politieke rechten verliest wou nog niet doordringen.

Daardoor begon de onbestuurbaarheid van Diepenbeek opeens om de hoek te loeren. Het duurde dan ook niet lang voor Rik me voor de derde maal met het fameuze zinnetje confronteerde: “Geert, ge doet wa da ge wilt maar… ik wil mijn naam op geen enkele manier in verband gebracht zien met onbestuurbaarheid”.

Na een korte nacht en het steeds groter wordende spook van onbestuurbaarheid gaf Rik me op dinsdag 16 oktober de opdracht om PUUR het burgemeesterschap aan te bieden. Een voorwaarde: een college met 4 schepenen. Op ons aanbod kwam geen enkel antwoord. Meer nog, diezelfde avond op TVLimburg verklaarde de burgemeester dat voor Kriekels de deur definitief dicht was. Plots lag de bal niet meer in het N-VA-kamp. Andere partijen zouden nu beslissen over het lot van de gemeente: onbestuurbaarheid of een meerderheid met N-VA.

Na de nodige aarzeling kwam de communicatie tussen de partijen terug op gang en bijkomende eisen zagen het levenslicht: Lode Verreeck mocht geen schepen worden zolang zijn naam niet gezuiverd werd en er moest een schepen bijkomen. Lode was al akkoord nog voor de vraag gesteld werd. Knappe reactie van hem in een omgeving waar de wet dat je onschuldig bent tot het tegendeel wordt bewezen blijkbaar niet meer telt.

Door de eis van de bijkomende schepen kwam Rik in conflict met zijn eigen voorwaarden en moest hij kiezen tussen 5 schepenen enerzijds en het risico op onbestuurbaarheid anderzijds. Wanneer je voor zo’n oneerlijk dilemma staat kun je enkel beslissen om het slechtste scenario uit te sluiten.

Beste Patrick Hermans, je noemde me onlangs de electoraal gecrashte piloot en ik kan je frustratie begrijpen. Lange tijd zag het er naar uit dat wij een voorakkoord zouden sluiten. Je bent een lokale topper en jij en je partij verdienen alle respect. Je perfecte manoeuvre om op het allerlaatste moment in de media uit te pakken met een voorakkoord tegen jou, heeft onze gedeelde strategie om er een burgemeestersstrijd van te maken in jouw voordeel doen overhellen. Dat we zelf al weken aan het spreken waren en dat Rik op de valreep ons voorakkoord niet wilde tekenen kon natuurlijk moeilijk in de pers gebracht worden, door geen enkele partij. Geniaal gespeeld.

Dames en heren, politici zullen het vlak voor de verkiezingen steeds ontkennen uit schrik om daar op af gerekend te worden maar de waarheid is dat bijna iedereen met iedereen spreekt, het maakt deel uit van het politieke spel.

De waarheid is ook dat het politiek talent niet geconcentreerd zit in één partij. Het college dat onze gemeente zal besturen is met 15 tegen 10 daarom niet alleen zeer ruim, ze is ook kwalitatief van het hoogst mogelijke niveau. En tenslotte wordt ze geleid door een man waarvan alle partijen (behalve 1) overtuigd is dat hij de beste keuze voor Diepenbeek is: Rik Kriekels.

Dames en heren, het zijn 6 boeiende jaren geweest. Pieter en ik blikken tevreden terug op wat we tijdens deze twee bestuurstermijnen hebben verwezenlijkt.

Pieter, kameraad, ik hoop dat Jordy zijn GSM op de juiste manier vasthoudt en dat je ons daar in Amerika via Facebook rechtstreeks kunt volgen. We moesten je deze laatste maanden noodgedwongen missen omdat ook Atlascopco je talenten nodig had. Ik kan je echter geruststellen: Liesbeth heeft je afwezigheid op een schitterende manier opgevangen. Diepenbeek wenst je veel succes met je carrière, zorg gewoon dat je op tijd terug bent wanneer Rik beslist om de fakkel door te geven.

Samen ontwikkelden we visies, zetten die om in doelstellingen en gingen vervolgens aan het werk om ze te realiseren:

Een andere manier van aan politiek doen: voorkeur geven aan wat juist is in plaats van wie juist is, weliswaar met sterke rugwind dankzij de figuur van Rik Kriekels: Check

Oprichten van een jongerenafdeling: Check

Sterkste afdeling van N-VA Limburg worden op het gebied van leden, activiteiten en HAH bladen:  Check

Onze tweede bestuurstermijn stelden we maar 1 doel voorop:

De nieuwe coalitie leiden en de burgemeester leveren: Check

Omdat we nog wat tijd over hadden waarschijnlijk namen we tussendoor ook nog eens deel aan de voorzittersverkiezingen van N-VA nationaal. Toegegeven, 10% van de stemmen is op zich niet veel natuurlijk maar als je bedenkt dat er dan omgerekend 4.600 N-VA leden in Vlaanderen zijn die je verkiezen boven de meest getalenteerde politicus van na de Tweede Wereldoorlog, dan is dat toch wel even slikken.

Beste sympathisanten, we hebben deze laatste 6 jaar heel wat verwezenlijkt maar het zou oneerlijk zijn de verdiensten van mijn voorgangers te verzwijgen. Louis en Gaston, komen jullie er even bij?

Gaston ik ga eerlijk zijn, de woorden die ik ga uitspreken zijn me ingefluisterd door iemand die u veel beter kent dan ikzelf. Na het voorlezen mag het publiek twee keer raden door wie:-)

Toen in 2001, onder het geknoei van de boomfluisteraar Anciaux, de vulkaan VU ontplofte ,zoals de Krakatau in 1866, bleven de echte Vlaams nationalisten verweesd achter. Ze rezen echter als een feniks uit de assen onder de naam N-VA, Nieuwe Vlaamse Alliantie. In Diepenbeek telden we toen elf leden en het bestuur besloot onder impuls van Jef Bynens en vooral Gaston Steegmans om de strijd voor de Vlaamse hegemonie verder te zetten. Dankzij  hun onvermoeibare inzet en rotsvast geloof in het bereiken van het beoogde doel is de N-VA in Diepenbeek blijven groeien. Gaston, we kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk gij waart en zijt voor de N-VA Diepenbeek

Louis nam in 2007 het roer over en slaagde er in 2012 in om N-VA bij haar eerste deelname aan de lokale verkiezingen onmiddellijk in de coalitie te loodsen. Het scheelde zelfs geen haar of Rik werd toen al burgemeester. Hij ging actief op zoek naar gelijkgezinden om het bestuur uit te breiden en sterker te maken. Zelf ben ik ook een van Louis’ veroveringen. Louis, bedankt voor je aandeel in ons succesverhaal en ook om in die 6 jaar niet van mijn zijde te zijn geweken. Ik kijk uit naar nog vele wandelingen samen… (bloemen)

Verder kan je zien, dames en heren, dat het gewicht van de voorzitter van N-VA Diepenbeek met de jaren alleen maar is toegenomen. Ik kijk met grote nieuwsgierigheid uit naar het resultaat van de bestuursverkiezingen op 11 februari.

Maar eerst gaan we feesten!

Gelukkig Nieuwjaar!