Programma: blik op 2040

Op 11 oktober 2018, over deze onderwerpen: Milieu - Duurzaamheid, Verkiezingen 2018

In onze visie op 2040 zijn ruimtelijke ordening, de Diepenbeekse mobiliteit en milieu onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daarom stellen we graag deze drie onderwerpen binnen het hoofdthema 'Blik op 2040'. samen aan u voor.

Ruimtelijke ordening

 

1. Streefbeeld voor Diepenbeek 2040

We werken een coherent en consistent architecturaal streefbeeld uit voor Diepenbeek dat de toets van de GECORO doorstaat. We houden daarbij rekening met de mogelijkheden en beperkingen die Vlaanderen ons oplegt.

Ruimtelijke ordening, mobiliteit en milieu zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

 

2. Duurzame woonomgeving, levenslang wonen

We ondersteunen aanpasbaar en flexibel bouwen. Dat basiskenmerk maakt dat een woning zich kan aanpassen aan haar bewoners en niet omgekeerd.

Comfort, toegankelijkheid en veiligheid maken levenslang wonen mogelijk. Zo vermijden we dat mensen met een kleine zorgbehoefte nodeloos in een instelling terechtkomen.

 

3. Betaalbaar, divers en sociaal woonaanbod

De vraag naar woningen stijgt sneller dan het aanbod, wat tot gevolg heeft dat wonen steeds duurder wordt.

Vooral de vraag naar starterswoningen, woningen voor eenpersoonshuishoudens en specifieke woningen voor ouderen zit in stijgende lijn. Op heel wat plaatsen is er nog onvoldoende woningdifferentiatie om aan die verschillende woonwensen tegemoet te komen. 

We zorgen ervoor dat het (sociale en private) woningaanbod in Diepenbeek voldoende divers is, met een bijzondere aandacht voor de meest behoeftige gezinnen en alleenstaanden.

 

4. Betonstop

Vlaanderen voert tegen 2040 een betonstop door. De effectieve verharding van de bodem moet dan stabiel blijven in stedelijk gebied en met 20% dalen in open ruimte. In bestaande villawijken komt net meer flexibiliteit. Nu laten strenge verkavelingsvoorschriften niets toe.

Over het algemeen komen de maatregelen neer op meer woningen per oppervlakte. Diepenbeek is geen eiland en zal niet aan deze evolutie kunnen ontsnappen. Hoe verzoenen we dit met de kritiek van de bewoners die klagen dat het centrum wordt volgebouwd?

Ons voorstel is om 2 ingrepen tegelijkertijd door te voeren: Het verhogen van het maximaal aantal bouwlagen in combinatie met het opkopen van oude panden en deze terug om te vormen tot groene oases in het centrum.

Het is de enige manier om te zorgen voor voldoende zon, licht en lucht met toegang tot groenere, openbare ruimtes.

De Diepenbeekse mobiliteit

 

1. Spartacus vs. plan B

Meer dan 6 jaar geleden sloot Diepenbeek in het kader van het Spartacus-project overeenkomsten af met het Agentschap Wegen en Verkeer, Infrabel en de Lijn. Deze overeenkomsten
behandelen o.a. het sluiten van de Diepenbeekse overwegen en het aanleggen van een aantal wegen en bruggen. Deze geplande infrastructuurwerken maken de Diepenbeekse mobiliteit vlotter, veiliger en milieuvriendelijker.

Op het einde van deze legislatuur stellen we vast dat de werken nog niet gestart zijn, erger nog: de nodige budgetten voor de werken zijn zelfs nog helemaal niet voorzien. Bij het begin van deze legislatuur waarschuwden we onze coalitie-partners voor het risico om alle plannen voor Diepenbeek te laten afhangen van de realisatie van Spartaus-project.

De Diepenbeekse financiën zijn ontoereikend om dergelijke infrastructuurwerken te dragen.

Er zit dus niets anders op dan te gaan wegen in Brussel en daar duidelijk te maken dat grote delen van deze werken noodzakelijk zijn, ook wanneer de tram er niet komt.

Een burgemeester hebben die deel uitmaakt van de grootste partij van Vlaanderen zou wel eens de enige oplossing kunnen zijn in dit anders onoplosbaar dossier.

 

2. En in afwachting?

Moeten we ondertussen alleen maar met de vingers draaien dan? Natuurlijk niet!

Fietspaden
We organiseren kloksgewijs eenrichtingsverkeer voor auto’s ten voordele van de fietsers. De prioriteit gaat naar veilige en toegankelijke fietspaden naar scholen, jeugd- en ontmoetingscentra.

We scheiden de fietspaden van de weg door een groene buffer en bereiken zo een homogenisering van volume en snelheid van de weggebruikers.

Bij elk wegenis- en rioleringsproject wordt de weg heraangelegd in functie van bovenstaande visie.

Druk verkeer
Ons doel is uiteindelijk om zeggenschap te krijgen over het gedeelte van de N2 dat het centrum doorkruist. In afwachting van de realisatie van de nodige omleidingsweg bemoeilijken we de doorgang van de talrijke sluipwegen in Diepenbeek.

Trage wegen
We inventariseren en heropenen de “trage wegen” op basis van stafkaarten en onderhouden deze. Wandelaars, fietsers en ruiters zijn hun voornaamste gebruikers.

Laadpalen
Een aantal parkeerplaatsen voorzien we van elektrische laadpalen.

Het Diepenbeekse milieu

 

1. Genk-Zuid

Ondanks de betere resultaten na het laatste bevolkingsonderzoek verliezen we de problematiek van Genk-Zuid niet uit het oog. We zullen niet nalaten onmiddellijk in te grijpen bij het opvangen van alarmsignalen.

Watergebonden industrie die de co2 uitstoot helpt verlagen door vrachtwagens van de weg te houden moet kunnen.

Het toelaten van deze industrievorm kan alleen tegen strikte voorwaarden: geen geluidsoverlast of geurhinder. Geen luchtvervuiling en geen files. Geen kappen van bossen.

 

2. Park "Lutselus"

Op het stuk achter de gebouwen van Swennen, aan de Nieuwstraat, richten we een nieuw park in met bijvriendelijke bloemen en planten, poelen, prieeltjes en bomen die kunnen dienen als geboorteboompjes voor pasgeboren kindjes. Speelelementen en mooi afgestemd meubilair maken van dit gebied een mooie oase van groen langs een drukke baan. Bufferen met de juiste beplanting beperkt het lawaai van de Nieuwstraat.

 

3. Sluikstorten

Sluikstorten blijven we aanpakken door te werken met mobiele camera’s. Dit systeem heeft de laatste jaren namelijk zijn vruchten afgeworpen.

 

4. Windmolens

Windmolens kunnen, maar enkel als ze geen overlast bezorgen voor onze inwoners. Het comfort van de Diepenbekenaar mag niet ten koste van deze energievorm gaan.

 

5. Samenwerking

Diepenbeek bezit prachtige natuurparels. Het ontbreekt de gemeente aan financiële slagkracht om al deze sites volgens de regels van de kunst te onderhouden.

Dankzij de samenwerking met de verenigingen en de regionale landschappen kunnen we echter veel bereiken.

 

6. Kappen met bomen

We vervangen bomen die voor overlast zorgen. Deze overlast kan van verschillende aard zijn.

Tijdens onze huisbezoeken hoorden we vaak dat sommige bomen storende substanties afscheiden, stoepen en dallen vernielen en wortels hebben die tot in de riolering komen. Dit is niet meer van deze tijd.

We hebben deze legislatuur al veel bomen vervangen en hiermee willen we verder gaan. Dit doen we telkens met de ‘Bijenplantengids’ onder de arm om de biodiversiteit te bewaren.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is