Programma: Vrije tijd in Diepenbeek

Op 7 oktober 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018, Welzijn – OCMW

1. Sport

Nadat we recent tal van binnensporters verwenden met nieuwe infrastructuur, zijn voetbal en tennis onze volgende prioriteit. Op het Demerstrand leggen we, in samenspraak met KFC Diepenbeek, de nodige kunstgrasvelden.

We bouwen een degelijke kantine en voorzien voldoende moderne kleedkamers. De tennisclub verhuizen we naar de Wasserijstraat, waar de voetbalvelden omgevormd worden tot tennisbanen. Naast de nieuwe sporthal komt er een grote balsporthal. Ook zaalvoetbal kan daardoor terug naar het Demerstrand.

De speeltuin verplaatsen we naar de locatie waar nu het skateterrein ligt. Dit terrein leggen we op de plaats van de tennispleinen die vrijkomen wanneer de tennisclub verhuist.

We geven de sportraad het vertrouwen om evenementen uit te werken waarvan zij vinden dat deze de sportiviteit van de Diepenbekenaar bevordert. We kijken hierbij verder dan de meest bekende sporten en zetten ook in op sporttakken die bij het brede publiek nog niet bekend zijn.

2. Cultuur

We geven de cultuurraad het vertrouwen om evenementen uit te werken en stemmen de structuren van sport- en cultuurraden op elkaar af.

We actualiseren het subsidiereglement. De besparingen die we realiseren door het reduceren van het aantal schepenen laten we deels door verhoogde subsidies terugvloeien naar sport en cultuur, jeugd en senioren.

Een algemeen reglement voor al deze vrijetijdsdiensten zorgt voor administratieve vereenvoudiging voor zowel de verenigingen als het gemeentebestuur.

3. Toerisme

Via de opwaardering van ons patrimonium (zie “Patrimonium”) en het vervolmaken van onze fiets- en wandelwegen maken we Diepenbeek aantrekkelijker. Het Demerstrand, tevens het begin van het prachtig natuurgebied De Wijers wordt een sportief en recreatief belevingscentrum waar sporters, wandelaars, senioren en ook toeristen elkaar ontmoeten.

4. Buurtwerking

Ik heb een hart voor mijn buur. Jij toch ook?

Soms heb je zin om iets te doen voor iemand anders. Soms heb je zelf wat nodig van anderen, maar we weten het niet allemaal van elkaar. Daarom blijven we de speelstraten, straatbarbecues, en allerhande initiatieven waarin buren samenkomen ondersteunen. Zo werken we samen aan een dorp waar het goed is om te wonen en waar je erbij hoort.

Heb je iets in de aanbieding of heb je iets nodig? Via ons buurtplatform kom je het van elkaar te weten en kan je elkaar helpen. Beter een goede buur, dan een verre vriend.

Zet zelf de eerste stap en creëer mee een warme buurt.