U bent hier
Spartacus
Toelichting standpunt N-VA Diepenbeek ivm Spartacus
Beste Diepenbekenaar,
N-VA nationaal en N-VA Limburg zijn gekant tegen het plan Spartacus. Waarom heeft N-VA Diepenbeek dan ingestemd met het huidige samenwerkingsakkoord ivm Spartacus lijn 1?
Spartacus lijn 1: Een sneltram verbinding tussen Hasselt en Maastricht
Verantwoordelijkheid N-VA Diepenbeek
Of Spartacus er al dan niet komt is een beslissing van de Vlaamse regering. N-VA Diepenbeek heeft de verantwoordelijkheid om voor Diepenbeek het onderste uit de kan te halen indien Spartacus er komt.
Het haalbare maximum eruit gehaald
Het huidige bestuur is erin geslaagd om de eisen van alle Diepenbeekse partijen te verwezenlijken in het huidige akkoord met De Lijn en Infrabel.
Ten eerste komt er een omleidingsweg die het doorgaande verkeer rond Diepenbeek centrum leidt. Tot 60% van het verkeer dat door Diepenbeek centrum rijdt is doorgaand verkeer. De omleidingsweg zal het almaar groter wordende mobiliteitsprobleem in Diepenbeek centrum aanzienelijk verlichten. De omleidingsweg zal niet ten koste gaan van de lokale middenstand: de mogelijkheid om makkelijk Diepenbeek centrum te bereiken vanuit Hasselt en Bilzen is gegarandeerd: de N2 blijft namelijk open.
Ten tweede zal Lutselus centrum terug één geheel vormen dankzij de ondertunneling aan het Lutselus plein. De leerlingen van de school in Lutselus zullen hierdoor veilig naar school kunnen gaan.
Ten derde is het onvermijdelijk dat Diepenbeek in twee splitst met de komst van de sneltram. In het geval de spoorwegen open blijven zouden de slagbomen meer gesloten dan open zijn: het toenemende treinverkeer aangevuld met de sneltram zou Diepenbeek centrum meteen doen dichtslippen. Met het huidige voorstel zijn er voldoende maatregels om de sluiting van de spoorwegen te verzachten.
Punt vier: het parkeerprobleem aan het station in Diepenbeek wordt ook meteen aangepakt. Aan beide kanten van het station komt er nu een ruime parking. Daarenboven wordt de oversteekplaats voor fietsers daar ook veiliger gemaakt.
Ten vijfde wordt de gevaarlijke verkeerssituatie aan de Kattenweidelaan eindelijk aangepakt in het mobiliteitsstuk van Spartacus.
Tenslotte vermelden we nog de verbindingsweg tussen de Peperstraat en de Waardestraat. Een grote verluchting voor zowel de Diepenbekenaren als de studenten die daar wonen.
Spartacus en sluiting van de overwegen omgebogen in een opportuniteit
We kunnen er niet rond dat de sluiting van de spoorwegen een serieuse investering vraagt van Diepenbeek. De onderhandelde oplossing die nu voorligt verandert de situatie drastisch. Spartacus zal de mobiliteitsproblemen waar Diepenbeek mee kampt verlichten. De opbrengst van de Spartacus investering is flink verhoogd dankzij de inbreng van N-VA aan de onderhandelingstafel.
Besluit
N-VA is er nog steeds van overtuigd dat het potentieel van de investering in Spartacus nog niet bewezen is voor de mobiliteit in Limburg. De kostprijs is hoog en het geschatte aantal reizigers erg optimistisch. N-VA Diepenbeek heeft ervoor gezorgd dat indien Spartacus er komt, Diepenbeek leefbaar blijft: het effect van de sluiting van de spoorwegen wordt ingeperkt, Diepenbeek centrum blijft bereikbaar, doorgaand verkeer wordt omgeleid en Lutselus centrum wordt herenigd.
Een goed resultaat in deze moeilijke evenwichtsoefening voor dit jonge bestuursteam!
N-VA Diepenbeek heeft niet beslist dat Spartacus er komt, we hebben samen met de coalitie partners ervoor gezorgd dat indien het er komt Diepenbeek er wel bij vaart.
Heeft u nog vragen? Neem contact op met ons.