U bent hier
Trein Hasselt – Maastricht is goedkoper en sneller!
Kosten: 50 of 240 miljoen?“
Toen het project in 2004 gelanceerd werd, zouden de drie tramlijnen van Spartacus samen 50 miljoen euro kosten. In 2008 was het al 55 miljoen voor de eerste lijn Hasselt-Maastricht. Nu spreekt Johan Sauwens van 123 miljoen voor lijn 1, maar dat zal nog niet genoeg zijn”, voorspelt Wijnen.
“Wij ramen de kosten op 240 miljoen euro voor de 30 km spoor. Alleen al in Maastricht voorziet men 47 miljoen euro voor 4 km. Trouwens, men heeft Maastricht alleen maar over de streep gekregen omdat De Lijn de uitbating doet. Alle verliezen van de tramlijn zijn voor Vlaanderen. Maastricht beslist volgend jaar pas definitief of ze meedoen als ze de juiste kostprijs kennen.”
Reizigers: 200 op elke tram?
“De NMBS wou de spoorlijn Maastricht-Hasselt niet heropenen omdat men op minder dan 650 reizigers per dag rekende. Met de tram komt De Lijn op een potentieel van 14.000 reizigers per dag, dat zijn 200 reizigers op elke tram die rijdt van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat. De snelbus Hasselt-Maastricht is afgeschaft bij gebrek aan reizigers. Een snelbus die flopt, dat is geen groot probleem, die kun je elders inzetten. Maar als een tram flopt, blijf je zitten met een infrastructuur die een paar honderd miljoen gekost heeft.” Volgens Wijnen is een trein veel zinvoller. “Laat ons de 8 km spoor tussen Beverst en Lanaken in orde maken en dan eens kijken wat het potentieel is.”
Reistijd: 23 of 45 minuten?
Het zit de comitéleden hoog dat ze weinig of geen juiste informatie over Spartacus krijgen. “Terwijl men in Maastricht open en bloot zegt wat de tramlijn daar gaat kosten en hoe ze precies gaat lopen, krijgen we in Vlaanderen geen informatie. Waarom doen ze in Hasselt geen presentatie?”, vraagt Francis Bleukx zich af. “Waarom sprak men bij De Lijn van een reistijd van 28 minuten voor de tram Hasselt-Maastricht, terwijl men het op de tentoonstelling in Maastricht had over 45 minuten? En dat is nog gerekend zonder bijkomende haltes in Bilzen.” De comitéleden wijzen erop dat de trein in de vorige eeuw in 23 minuten spoorde van Hasselt naar Maastricht.