Verhoogd kankerrisico Genk Zuid: "Geen reden tot paniek"

Op 29 september 2011

Uit dat onderzoek, waarvan de resultaten maandag werden bekendgemaakt, blijkt dat de betrokken jongeren door de verhoogde concentratie van zware metalen in hun lichaam een verhoogd risico lopen op kanker of een verstoorde hormonale activiteit.

Maar volgens minister Schauvliege tonen de onderzoeksresultaten een "dubbel beeld". Zo scoort Genk Zuid op een aantal schadelijke stoffen inderdaad slecht, maar is het resultaat voor een aantal andere gevaarlijke stoffen beter.

Vlaamse parlementsleden Hermes Sanctorum (Groen!) en Tine Eerlingen (N-VA) wilden van de minister wel weten welke maatregelen zij wil nemen om de blootstelling aan schadelijke stoffen in te perken. Sanctorum pleit voor een brede aanpak. Volgens hem wordt elke Vlaming, en dus niet enkel omwonenden van industriegebieden, blootgesteld aan "een cocktail van schadelijke stoffen".

Minister Schauvliege belooft een aantal ingrepen. Zo zal bijvoorbeeld de industrie strenger gereglementeerd worden. Daarnaast belooft de CD&V-minister om de historische vervuiling verder aan te pakken