Verslag gemeenteraad juni 2019

Op 20 juni 2019

Verslag gemeenteraad Diepenbeek juni 2019

Maandag 17 juni, de zon scheen op volle toeren, de terrassen waren goed gevuld en menig kermisganger amuseerde zich op de attracties op het Marktplein. Maar ook voor de politici onder ons was het een hoogdag. Met maar liefst 23 punten op de agenda van de Gemeenteraad en 13 in de daaropvolgende Raad van Maatschappelijk Welzijn, beloofde het een marathonzitting te worden. Wat volgt is een korte uitleg bij elk punt zodat de Diepenbekenaar op de hoogte is van hetgeen afgelopen maandag besproken werd. Open en transparant.

Gemeenteraad:

Toelichting jaarverslag politiezone Limburg Regio Hoofdstad

Naar jaarlijkse gewoonte bracht de korpschef van onze politiezone, Pirard, enkele cijfers voor 2018. Opvallend was dat het aantal oproepen aan de 101-centrale geminderd is. De verklaring hiervoor is dat de inwoners beter weten wanneer ze best wel en best niet naar de hulpdiensten bellen. In 2018 waren er in totaal 2.471 interventies in onze gemeente. De meeste hiervan (277) kwamen er door een controle op vraag (=patrouilles bij verdachte situaties). In 143 gevallen was een tussenkomst bij stoffelijke schade bij een ongeval de aanleiding. Nachtlawaai (109 interventies) sluit de top drie van de meest voorkomende oorzaken.

Als we naar het verkeer kijken, valt op dat ongeveer 9.000 van de 11.000 van de PV’s uitgeschreven werden omwille van overdreven snelheid. Dit mag niet verwonderen. Er wordt namelijk meer gecontroleerd op risicoplaatsen. Binnenkort investeert de politiezone LRH bovendien in een speciale camera om de pakkans nog feller te vergroten.

In de volledige zone werden het afgelopen jaar 10.687 criminele feiten gepleegd. 1.029 hiervan vonden plaats in Diepenbeek. Het aantal diefstallen neemt, net zoals in de rest van de zone, gestaag af. Het aantal overtredingen inzake drugs stijgen dan weer. Dit komt onder meer omdat er meer gecontroleerd wordt op overlastplaatsen.

Tot slot was de korpschef erg fier op de positieve reacties op de dienstverlening die de politiezone Limburg Regio Hoofdstad aanbiedt. Sinds 2018 en de verhuis naar het nieuwe hoofdkantoor in Hasselt kunnen Diepenbekenaren immers online een afspraak maken waardoor ze kunnen langsgaan wanneer het hen uitkomt en ze tijdens de afspraak snel en vlot geholpen kunnen worden. Ook voor het politiepersoneel verloopt deze gang van zaken vlotter. Daarnaast kan de domicilie voortaan ook digitaal vastgesteld worden. Dit bespaart de wijkagent een hoop paperassen én leidt dus tot een snellere afhandeling. Wisten jullie dat jullie digitaal meldingen kunnen doen via de website van de politie als jullie iets verdachts zien? Dit versterkt de band met de oplettende burger. En met resultaat, er werden al heel wat misdrijven vermeden of opgelost doordat een patrouille snel kon interveniëren.

De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag van de politiezone Limburg Regio Hoofdstad.

Jaarrekening 2018 - Gemeente Diepenbeek - Vaststelling

Hoe heeft de gemeente het op financieel vlak gedaan in 2018? Best wel goed zo blijkt. Voor het eerst sinds enkele jaren waren de ontvangsten groter dan de uitgaven. Door de Federale maatregel van de taxshift ontving de gemeente minder personenbelasting. Dit geld is echter niet weg, het kwam op de rekening van de Diepenbekenaar terecht.

De gemeenteraad neemt kennis van dit verslag.

Bepaling begrip dagelijks bestuur - Vaststelling

Deze beslissing is gebaseerd op drie wetten die op Vlaams en Federaal niveau beslist werden in het kader van de samenvoeging van gemeente en OCMW, namelijk de beleid- en beheerscyclus 2020, het decreet lokaal bestuur en de wet op de overheidsopdrachten. Volgens deze documenten moet een gemeenteraad beschouwd worden als een parlement met volksvertegenwoordigers. Het college van Burgermeester en schepenen is op haar buurt een soort uitvoerende macht, zoals ministers en een premier op nationaal niveau. De gemeenteraad is bijgevolg een strategisch en beleidsmatig orgaan dat moet beslissen over de meerjarenplanning. Net zoals het parlement over een begroting moet beslissen.

De bedoeling is om alle raadsleden te betrekken in de meerjarenplanning. Hoe doen ze dit het best? Wel elke schepen komt regelmatig toelichten verschaffen bij de punten die op tafel liggen. Dit gaat verder dan een technische toelichting en vereist ook een financiële rapportage. Volgens de wet is de schepen twee maal per jaar verplicht dit te doen. In Diepenbeek werd echter beslist om dit vier (!) keer per jaar te doen om zo transparant mogelijk te communiceren. Kortweg, via de driemaandelijkse rapportage weet je een jaar vooraf wat er gaat gebeuren en hoeveel geld je eraan wil besteden. En dit na een uitgebreide en open discussie in de gemeenteraad.

Een opmerking van de Puur- en PRO3590-fractie is waarom dit slechts geld voor investeringen boven 144.000 euro. De algemeen directeur verzekert dat er zoveel mogelijk via een lastenboek gewerkt zal worden. De dossiers boven 144.000 euro moeten openbaar gemaakt worden.

Het amendement van gemeenteraadslid Patrick Hermans om het minimumbedrag te verlagen, werd weggestemd. Het begrip zelf werd goedgekeurd.

Voorwaarden en categorieën van verrichtingen die uitgesloten zijn van de visumverplichting - Vaststelling

Door deze voorwaarden en categorieën van verrichtingen die uitgesloten zijn van de visumverplichting vast te stellen, voldoet Diepenbeek aan het nieuwe decreet lokaal bestuur.

Beleidsmateries

Aanpassing algemene beheersovereenkomst tussen gemeente Diepenbeek en AGBD - Goedkeuring

Buiten de toevoeging van het begrip ‘Dagelijks bestuur’ veranderd er niets ten opzichte van de vorige legislatuur.

De aanpassing wordt met 14 stemmen voor, 8 tegen en 1 onthouding goedgekeurd.

Daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen - Vaststelling

Wanneer een gemeentelijke inrichting of eigendom voor minder dan 9 jaar verhuurd wordt, neemt het college van Burgermeester en schepenen de beslissing. Wanneer het gaat over het ver- of aankopen van eigendommen of wanneer het gaat om langere huurperioden, ligt de beslissingsmacht bij de gemeenteraad.

Raadslid Hermans uit zijn ongenoegen bij deze gang van zaken. Gelukkig stelt de Algemeen Directeur hem gerust dat er niets veranderd is ten opzichte van de vorige legislatuur.

Hierop wordt het voorstel unaniem goedgekeurd.

Jaarverslag organisatiebeheersing - Kennisneming

De Algemeen Directeur presenteert zijn verslag, waarvan de gemeenteraad akte neemt. Het beheren van de organisatie is niet hetzelfde als het controleren ervan. Er moet vooral toegezien worden dat het efficiënt en effectief verloopt.

De gemeenteraad neemt kennis van het verslag.

Overheidsopdrachten

Gebruikmaken raamcontract van Houthalen-Helchteren voor aankoop IT-hardware - Goedkeuring

In Houthalen-Helchteren werd eerder materiaal voor data- en wifi-netwerk aangekocht. Diepenbeek wil hetzelfde raamcontract gebruiken. Zo besparen we tijd en kosten.

Er werd unaniem beslist om van dit raamcontract gebruik te maken.

Gebruikmaken van raamovereenkomst ‘Telecommunicatiediensten’ van opdrachtencentrale Vlaamse Gemeenschap - Goedkeuring

In het kader van investeringen in vaste/mobiele telefonie en data wil de gemeente Diepenbeek dezelfde raamovereenkomst gebruiken als die van de Vlaamse Gemeenschap.

Dit werd unaniem goedgekeurd.

Onderhoud buitenschrijnwerk op diverse locaties in Diepenbeek - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Het raamwerk wordt opnieuw geschilderd en waar nodig hersteld. Bijvoorbeeld de ramen aan de kleuterschool afdeling centrum krijgen een opknapbeurt. De Puur-fractie vraagt of deze werken expliciet in de schoolvakanties kunnen gebeuren. Dit staat niet letterlijk in het lastenboek.

De meerderheid stemt in en gaat dit aan het schilderbedrijf vragen.

Aankoop van een elektrisch voertuig met afvalophalingsunit - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

Voor het ophalen van afval wordt geïnvesteerd in een elektrisch voertuig ter waarden van 48.000 euro inclusief btw.

De aankoop werd unaniem goedgekeurd.

Aankoop op afroep van PBM’s - Lastvoorwaarden en gunningswijze - Goedkeuring

De gemeente vraagt de goedkeuring voor de aankoop van persoonlijke beschermingsmiddelen zoals werkschoenen, veiligheidsbril … In totaal gaat het om een investering van 40.112,88 euro inclusief btw.

De aankoop werd unaniem goedgekeurd.

Intergemeentelijke samenwerking

Cipal dv - oproeping en agenda jaarvergadering op donderdag 27 juni 2019 - Goedkeuring

De gemeenteraad neemt kennis met de jaarvergadering van Cipal. Zij leveren IT-diensten aan overheden.

Limburg.net - Uitnodiging + Agenda Algemene vergadering op donderdag 27 juni 2019 - Goedkeuring

De gemeenteraad neemt kennis met hetgeen op de agenda van de Algemene vergadering van Limburg.net staat. Zij zorgen voor de afvalophaling en het beheer van het containerpark.

IGL - Uitnodiging + dagorde algemene vergadering op woensdag 26 juni om 18.00 uur in Genk - Goedkeuring

De gemeenteraad neemt kennis van de dagorde.

Intergemeentelijke samenwerking woonbeleid (IGS) Diepenbeek/Kortessem/Zonhoven - Goedkeuring statuten, begroting en projectplan - Goedkeuring

Via de samenwerking tussen deze drie gemeenten die elk rond de 20.000 inwoners hebben, komen we inzake woonbeleid in een interessante categorie voor subsidies.

Punten 13, 14, 15 en 16 werden unaniem goedgekeurd.

Openbare werken

Fluvius - Wegenis- en rioleringswerken Tierstraat, Ganzestraat, Zwartveldstraat - Samenwerkingsovereenkomst - Goedkeuring

De gemeente Diepenbeek wil samenwerken met Fluvius om rioleringswerken uit te voeren in de Tierstraat, Ganzestraat en de Zwartveldstraat. Het initiatief voor het opstellen van de plannen en de uitvoering ervan ligt bij Fluvius. Deze beslissing gaat enkel over de samenwerking tussen zowel Fluvius als de gemeente Diepenbeek.

Het voorstel werd goedgekeurd.

Patrimonium

Verkoop Binnenveld - NV Immo Vandereycken - Bod - Goedkeuring

Er kwam een bod binnen van de NV Immo Vandereycken om zich te vestigen op binnenveld.

De verkoop werd unaniem goedgekeurd.

Verslagen

Limburg.net - Diverse verslagen directiecomité en Raad van Bestuur - Kennisneming

Verslag gemeenteraad 20 mei 2019 - Goedkeuring

Beide punten werden unaniem goedgekeurd.

Aanduiding afgevaardigden

Gemeentelijke Holding nv in vereffening - uitnodiging Algemene vergadering op woensdag 26 juni 2019 + agenda + gemeentelijke afgevaardigde - Goedkeuring

Jos Leroi werd met 16 stemmen voor verkozen om de gemeente te vertegenwoordigen op deze vergadering.

HACOSI - Aanduiding gemeentelijke afgevaardigde voor algemene vergadering en raad van bestuur - besluit college van burgemeester en schepenen 28 mei 2019 - bekrachtiging

Hugo Leroux mag Diepenbeek vertegenwoordigen op de Algemene vergadering, terwijl Pierre Leuraers hetzelfde zal doen op de raad van bestuur.

AGB

Bedrijfsrekening en activiteitenverslag 2018 Autonoom Gemeentebedrijf Diepenbeek - Goedkeuring

De gemeenteraad neemt kennis van de rekening.