Programma

Vanaf 3 oktober zullen we met trots stapsgewijs ons programma aan u voorstellen. Hou dus zeker onze website en Facebookpagina in de gaten. Als bij wijze van opwarmer willen we u graag onze drie hoofdthema's presenteren.

Beste dorpsgenoten, op 14 oktober is het zover.

14.000 Diepenbekenaren kiezen dan samen een nieuwe gemeenteraad die het roer in handen zal krijgen van januari 2019 tot en met december 2024. De verantwoordelijkheden van deze 25-koppige raad zijn niet min.

In deze presentatie van ons programma overlopen we alle beleidsdomeinen. We vertellen u wat we reeds realiseerden en wat onze plannen voor de toekomst zijn. Elk van de beleidsdomeinen brengen we onder in een van onze drie hoofdthema’s: “Zuinig en efficiënt”, “De Diepenbekenaar centraal” en “Blik op 2040”.

De voorbije legislatuur hebben we heel wat in “stenen” geïnvesteerd: Een nieuwe sporthal, de kerk in Lutselus,… De volgende bestuursperiode investeren we vooral in de Diepenbekenaar.

Zuinig en efficiënt
Eerst concentreren we ons op het efficiënt en zuinig organiseren van ons gemeentelijk bestuur. We hebben er deze campagne geen geheim van gemaakt dat we het volgende college van Burgemeester en schepenen (CBS) verder willen reduceren dan wat wettelijk is voorzien. Dit is mogelijk mits een andere politieke invulling van het ambt. Bovenop de grote besparing verwachten we van deze maatregel dat zij de ook geloofwaardigheid van de lokale politiek ten goede komt. Doen wat juist is voor Diepenbeek laten voorgaan op het verdelen van "postjes”.

Voor belangrijke dossiers van ruimtelijke ordening, milieu en mobiliteit die grote budgetten vergen en onomkeerbaar zijn, bevragen we eerst de bevolking. Rechtszaken, aangespannen door inwoners, hebben al te vaak vertraging en overdreven kosten veroorzaakt. Een andere manier van communicatie naar-en participatie met de Diepenbekenaar dringt zich op.

De Diepenbekenaar centraal
Of het nu gaat over jeugd of senioren, sport of cultuur, toerisme of buurtwerking, overal rond ons heen schitteren geëngageerde Diepenbekenaren die vaak verenigd zijn in raden of initiatieven nemen. De gerealiseerde besparingen door het reduceren van het aantal schepenen, ongeveer een half miljoen euro, vloeien in eerste instantie terug naar deze verenigingen en initiatieven.

De succesvolle integratie tussen gemeente en OCMW zijn nu ook troeven voor andere beleidsdomeinen zoals wonen en vrije tijd.

Blik op 2040
Deze visie dient als basis voor alle toekomstige werken en investeringen die vaak een flinke hap nemen uit onze financiële mogelijkheden. Het is daarom onontbeerlijk om met alle stakeholders (politici, burgers, actiegroepen, personeel en adviesraden) rond de tafel te zitten om een breed gedragen toekomstvisie te ontwikkelen.

Geert Vertongen, trotse voorzitter N-VA Diepenbeek, plaats 13