Verslag gemeenteraad 15 juni: "Pure" onthouding voor extra groen

Op 25 juni 2020

Gemeenteraad 15 juni: “Pure” onthouding voor extra groen

Maandag 15 juni 2020 was een primeur voor het Diepenbeekse politieke landschap. De inwoners konden immers voor het eerst een gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn live vanuit hun zetel volgen. Dankzij de inspanningen en het harde werk van de ICT-dienst kwam een livestream tot stand, die op bepaalde momenten door meer dan honderd Diepenbekenaren gevolgd werd. Wetende dat in de publieksruimte van de fysieke raadzaal slechts plaats is voor ¼ van dit aantal, kunnen we alleen maar van een succes spreken. Zeker iets waar toekomst in zit en het onderzoeken waard is in postcorona tijden.

De Diepenbekenaren konden maar beter voldoende snacks in huis halen, want het beloofde een lange maar desalniettemin boeiende gemeenteraad te worden. Maar wat werd er nu besproken? We sommen graag enkele spraakmakende beslissingen voor u op.

Financiën

De jaarrekening voor 2019 werd unaniem goedgekeurd en dat mag niet verwonderen. Onze gemeente kon namelijk heel mooie cijfers voorleggen. De inkomsten waren groter dan begroot en aan de uitgavezijde deed zich het omgekeerde voor. Ook de schulden nemen stelselmatig af, wat perspectieven voor de toekomst biedt.

Opmerkelijk: Onze burgemeester Rik Kriekels, verantwoordelijke voor personeelszaken, wees ook op het feit dat het aantal voltijdse equivalenten (VTE’s) daalde door een efficiëntere strategischere werking van de gemeentelijke diensten. Deze daling kwam tot stand zonder ontslagen. Ook heeft de burgemeester geen beleidsmedewerker. Dit was in het verleden wel eens anders.

Diepenbeekbon

De dienst lokale economie onderzocht of een Diepenbeekbon interessant zou zijn voor zowel de inwoners als de handelaars en legde hun verslag voor aan de gemeenteraad. De bon zelf kan je kopen op het gemeentehuis of bij de gemeentelijke diensten. Nadien kan je op jouw beurt deze bon gebruiken bij de Diepenbeekse handelaars. Deze laatsten kunnen geen cashgeld teruggeven op deze bonnen. Dit initiatief is niet enkel een coronamaatregel maar kan ook op lange termijn gebruikt worden. De gemeenteraad keurde opnieuw unaniem dit punt goed. Nu zal verder worden onderzocht hoe deze bon het best ingevoerd wordt.

Extra groen: ‘Park Lutselus’

Tussen de appartementsgebouwen van Immo Swennen en de Caetsbeek ligt een mooi stukje groen dat tot op heden nog ongebruikt terrein was. Een ideale plek voor de aanleg van ‘Park Lutselus’ met als doel om uit te groeien tot een fantastische rustplek voor de buurtbewoners, een leuke speelweide voor de lokale school, kinderopvang en jeugdbeweging of een prachtige wandelroute voor de inwoners van het nabijgelegen Woonzorgcentrum. De buurtbewoners, school en de lokale jeugdvereniging werden via een extra Teng geïnformeerd over de plannen en konden hun opmerkingen over het voorlopige ontwerp tot 30 juni aan het gemeentebestuur bezorgen. Op de gemeenteraad lag bijgevolg een principieel akkoord voor om dit gebied als parkzone te beschouwen. Over de precieze invulling van hun het park er concreet zou uitzien was het wachten tot alle input van de betrokkenen binnen was. Nadien zou er een definitief ontwerp komen en konden de werken starten.

Opmerkelijk: Onvoldoende, aldus de oppositie, de inwoners werden volgens hen te weinig bevraagd over de plannen, waarop ze zich onthielden. Dit leidt er bovendien ook toe dat er pas in september een definitieve goedkeuring kan verleend worden aan de plannen en het erg krap wordt om ‘Park Lutselus’ in 2020 te openen. Een jammerlijk vertragingsmaneuver.

Extra groen: Schoverikplein

De vergroening van het centrum was een aandachtspunt dat tijdens de verkiezingen bij veel inwoners naar boven kwam. Het gemeentebestuur maakt hier werk van via het project van de groene stapstenen. In dit kader willen we het “vergeten” Schoverikplein verfraaien en vergroenen. Wisten jullie trouwens dat zich hier een zeer mooie en uniek waterpomp bevindt? De werken houden onder meer in dat de plantenbakken en vijf parkeerplaatsen verdwijnen om er een prachtige groene rustplek in het centrum van te maken.

Opmerkelijk: Opnieuw verweet de oppositie de meerderheid een gebrek aan inspraak van de handelaars over het verdwijnen van de parkeerplaatsen en onthielden ze zich. De meerderheid was echter van mening dat de nabijheid van het Marktplein en de vele parkeerplaatsen daar soelaas zou bieden. Ook zouden de toekomstplannen inzake een randparking aan de Nanofstraat hierop een antwoord kunnen bieden.

Parking binnengebied Nanofstraat – Dr. J. Grouwelstraat

De gemeenteraad keurde unaniem het onteigeningsplan voor de randparking in het binnengebied van de Nanofstraat en de Dr. J. Grouwelstraat goed.

Heraanleg stoepen en parkings Varkensmarkt

De voetpaden ter hoogte van de Varkensmarkt zijn in slechte staat en aan vervanging toe. Deze worden nu aangepakt volgens het Stoepenplan 2020 dat alle slechte voetpaden in Diepenbeek in kaart brengt en aanpast. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken worden de kruispunten met de Keizerstraat en de Paanhuisstraat eveneens aangepakt. Bij het opstellen van het plan werd vooral gekeken hoe het veiliger kan zonder dat hiervoor parkeerplaatsen hoeven te verdwijnen.

Opmerkelijk: Bij de herinrichting van dit deel van de Varkenmarkt werd opnieuw veel aandacht besteed aan mooie groene toetsen. Zo zullen bomen aangeplant worden ter hoogte van het kruispunt met de Keizerstraat, als ook bij de nieuw ingerichte parkeerplaatsen.

Ruimtelijk uitvoeringsplan

Het diensthoofd Ruimtelijke Ordening had de voorbije weken en maanden heel hard werk geleverd om tot een ruimtelijk uitvoeringsplan te komen en zou dit voorleggen aan de raad van 15 juni, waarvoor onze oprechte dank. Helaas was de techniek niet optimaal waarop beslist werd om dit punt uit te stellen naar de extra raad van 29 juni. Er werd unaniem ingestemd met het uitstellen en niet behandelen van dit punt op de zitting van 15 juni. Toch kregen enkele raadsleden de gelegenheid om als bij wijze van voorsmaakje al enkele van zijn 45 vragen af te vuren om het belang aan te stippen. Dat belooft voor komende maandag.