#wewerkenverder april 2022

Op 14 april 2022

#Wewerkenverder

Ook deze maand blikken onze raadsleden terug op enkele belangrijke verwezenlijkingen van het gemeentebestuur. Intern overleg binnen ons bestuur, vergaderingen met de bevoegde instanties en diensten, besprekingen over de partijgrenzen heen, … het is allemaal nodig om elke dag een stap dichter bij die 19.000 blije Diepenbekenaren te komen. We werken verder aan een mooier, groener, leefbaarder,  …  Diepenbeek.

Wijziging takenpakket

Jan Bijnens, schepen: “Door het vertrek van Jerica Heleven uit het schepencollege en de daar bijhorende komst van nieuwe schepen Marie Claesen zijn er wat wijzigingen in bevoegdheden gekomen. Omdat dit sterk aanleunt bij haar professionele carrière neemt Marie het domein Welzijn voor haar rekening. Dit betekent dat ik de komende jaren van deze legislatuur de bevoegdheden Ruimtelijke Ordening, Mobiliteit & Milieu op me zal nemen. Ook vanuit mijn professionele ervaring is dit een logische keuze. Ik heb heel graag op Welzijnsvlak Diepenbeek gerund. Deze beslissing hebben we genomen als bestuur om het goed van Diepenbeek te kunnen blijven garanderen. Ook in mijn nieuwe bevoegdheden zal ik opnieuw het beste van mezelf geven, zoals de mensen dat van mij gewoon zijn.”

Optimaal inzetten op ontharding in onze gemeente

Liesbeth Steegmans, gemeenteraadslid: “Het eerste onthardingsproject van het jaar zal plaatsvinden in de Sint-Rochuswijk. Concreet gaat het over het eiland aan de Sint-Rochuskapel waar een “parkje” zal gemaakt worden om de beleving te vergroten. Hierdoor maak je een verbinding tussen het mooie groen dat Diepenbeek te bieden heeft en ons prachtig erfgoed waar we terecht fier op mogen zijn. Dankzij deze ingreep kan dit park uitgroeien tot een fijne ontmoetingsplek voor jong en oud. Er wordt voorzien in een groene doorsteek en de asfaltweg zal opgebroken worden voor beplanting. Hierdoor zal er 300 m² extra groen ontstaan. Bij deze herinrichting werd uiteraard ook rekening gehouden met de verkeersveiligheid.”

Balie Dienst Vrije Tijd wordt toegankelijker

Jordy Boons: “Als bestuur hechten we veel belang aan een vlotte en laagdrempelige dienstverlening. Momenteel vind je het vrijetijdsloket op de eerste verdieping van  GC De Plak. Na heel wat trappen kom je in een grote ruimte terecht waar je niet alleen de vriendelijke baliemedewerkers maar ook andere medewerkers ontmoet. Dit was niet altijd even overzichtelijk en handig. Daarom verhuist de Dienst Vrije Tijd dit najaar naar een aanpalend gebouw dat de Gemeente Diepenbeek onlangs kocht. In dit nieuwe gebouw zal je op het gelijkvloers meteen ontvangen worden door de baliemedewerkers. Zij zullen je op hun beurt doorverwijzen naar de juiste medewerkers van jeugd, cultuur, senioren of welzijn. Het nieuwe gebouw ligt ook centraler en is duidelijker zichtbaar waardoor deze nieuwe balie een cruciale rol als toeristisch promotiekanaal zal spelen.

Vergroening Campus Diepenbeek

Sarah Leuraers: “De natuur krijgt (opnieuw) een prominente plaats op onze Campus in Diepenbeek. De grote asfalt van de parking zal opgebroken worden en vervangen worden door een groene omgeving, met wandel- en fietspaden tussen de verschillende deelcampussen. Om dit te kunnen realiseren werd er 100.000 euro toegekend door Vlaams minister van Natuur, Zuhal Demir. Het is alvast een eerste stap om onze campus te vergroenen. Dit is uiteraard goed nieuws voor de studenten die tussen hun lessen door kunnen ontspannen tussen het groen. Maar ook voor de Diepenbekenaren uit de buurt die in deze prachtige groene omgeving tot rust kunnen komen.”