#wewerkenverder januari 2022

Op 20 januari 2022

#Wewerkenverder

Ook deze maand blikken onze raadsleden terug op enkele belangrijke verwezenlijkingen van het gemeentebestuur. Intern overleg binnen ons bestuur, vergaderingen met de bevoegde instanties en diensten, besprekingen over de partijgrenzen heen, … het is allemaal nodig om elke dag een stap dichter bij die 19.000 blije Diepenbekenaren te komen. We werken verder aan een mooier, groener, leefbaarder,  … Diepenbeek.

Volgende stap naar verkeersveiliger centrum

Rik Kriekels, burgemeester: “Wanneer je in Diepenbeek rondrijdt, kan je er niet omheen dat er heel wat werken gaande zijn. Dit alles kadert in een groter mobiliteitsverhaal waarbij we het centrum van Diepenbeek verkeersveiliger willen maken. Het vervangen van de zeven spooroverwegen door bruggen en een tunnel is hier alvast één belangrijk onderdeel van. Een ander aspect is de omleidingsweg die rondom ons centrum aangelegd wordt. Hierdoor zullen de vrachtwagens, bussen en het doorgaand verkeer niet meer door onze dorpskern rijden, wat de verkeersdrukte en veiligheid ten goede komt. In dit kader zal het kruispunt van de Grendelbaan met de Nieuwstraat vervangen worden door twee T-kruispunten met lichten. Een spoorwegbrug die in de zomer van 2022 klaar zal zijn, maakt vervolgens de verbinding met de omleidingsweg. Daarnaast zal er ook voorzien worden in een aansluiting op de fietssnelweg F70 waardoor fietsers zich veiliger van Diepenbeek naar Bilzen kunnen verplaatsen. Het zijn nooit geziene werken in onze gemeente en het zal ongetwijfeld wennen zijn in het begin. Toch ben ik er van overtuigd dat deze investeringen Diepenbeek verder te laten groeien.”

Zuinig en efficiënt bestuur

Liesbeth Steegmans: “’Zuinig en efficiënt’ was onze leuze tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van  2018. We hebben dit altijd hoog in het vaandel gedragen. Vier schepenen konden we in eerste instantie niet waarmaken. Toch bleven we met vijf schepenen zuinig en efficiënt. Rik stond namelijk zijn assistente af om toch onze verkiezingsbelofte  op budgettair vlak te kunnen waarmaken. Ja, beste mensen uw burgemeester beantwoordt zelf alle mails. Door de beslissing van Lode Vereeck om het schepenambt niet op te nemen, kunnen we onze verkiezingsbelofte dus wel waarmaken. Vier schepenen. En ik heb het volste vertrouwen in hen en ben ervan overtuigd dat zij de huidige goede werking perfect verder zullen zetten.”

Meer dan anderhalf miljoen euro voor restauratie interieur Sint-Servaaskerk

Jan Bijnens, schepen: “In ons vorig blad vertelde Jordy al dat een subsidie van maar liefst 362.306,56 euro werd toegekend voor de restauratie van de glas-in-loodramen van onze Sint-Servaaskerk. Ditmaal kan ik jullie meedelen dat daar nog eens 1.509.604,82 euro bijkomt voor de restauratie van het interieur. Dit vormt de derde stap in het renovatieplan van de Sint-Servaaskerk. De toren werd enkele jaren eerder gerenoveerd. De volgende stap was het glaswerk. Nu is het vervolgens de beurt aan het interieur. Ook dit is natuurlijk fantastisch nieuws voor onze gemeente. De Sint-Servaaskerk is iconisch voor Diepenbeek en is als het ware een toeristisch uithangbord dat we te allen tijde in eren moeten houden zodat ook de komende generaties hiervan kunnen genieten.”

Pluim voor de gemeentelijke diensten

Nancy Kwanten: “Ik wil graag van de gelegenheid gebruik maken om de Diepenbeekse gemeentearbeiders in de kijker te zetten. Zij houden dagelijks de gemeente schoon en doen veel meer dan we op het eerste gezicht zouden denken. Hagen scheren, bladeren ruimen, klinkerwerken, onkruid uitdoen, zout strooien, onderhoud kerkhof, vuil ruimen, … Je kan het zo gek niet bedenken, of ze doen het toch maar. De voorbije weken zorgden ze zelfs voor extra kerstsfeer door het ophangen van de kerstverlichting. Ook heb ik ze na een onweer al in de bomen zien hangen om gevaarlijke takken weg te doen. In deze tijd van thuiswerken verdienen ze een extra pluim, zij moeten wel elke dag naar de werkplek, door weer en wind. Dikke merci.”

1 miljoen euro voor toegangspoorten Wijers

Jordy Boons: “Het Demerstrand is zonder twijfel een echte troef van onze gemeente die we niet genoeg in de kijker kunnen zetten. Ook de Vlaamse regering volgt dit standpunt. Ze investeren immers 1 miljoen euro om de toegangspoorten tot het natuurgebied De Wijers herkenbaarder te maken én de beleving te vergroten. Concreet gaat het dan bijvoorbeeld over beter toegankelijke wandelpaden en het aanbrengen van duidelijke informatieborden. Daarnaast zal er ook ingezet worden op beleving door bijvoorbeeld het plaatsen van picknicktafels. Opnieuw wordt er geïnvesteerd in een mooier en groener Diepenbeek waardoor we onze prachtige troef nog beter kunnen uitspelen. Dit kunnen we als N-VA Diepenbeek uiteraard alleen maar toejuichen. Iedereen heeft na een dag hard werken immers het recht om zich te ontspannen. En waar kan dit beter dan in onze prachtige gemeente!”

Diepenbeek wordt beheerd door een ‘goede huisvader’

Sarah Leuraers: “Financiën is niet altijd het meest sexy topic, toch zijn zeker zo belangrijk. Tijdens de laatste gemeenteraad van het jaar stonden enkele wijzigingen in het financiële meerjarenplan op de agenda. Ikzelf was het meest verwonderd over het feit dat de schulden van onze gemeente in 2020 nog 20.511.312 euro was om uiteindelijk in 2025 uit te komen bij een schuld van 12.184.124 euro. Dat is zo maar even een schuldenafbouw van bijna 8,5 miljoen euro op vijf jaar tijd. Een mooie verwezenlijking van het huidige bestuur. Zeker als je weet dat er in onze gemeente nog volop geïnvesteerd wordt.”