#wewerkenverder juli 2021

Op 11 juli 2021

“Ik wil gaan voor 19.000 blije Diepenbekenaren”, is en blijft de ambitie van onze burgemeester Rik Kriekels. Om deze doelstelling te behalen moet er dag in dag uit kei hard gewerkt worden en nagedacht worden over wat het beste is voor ons Diepenbeek. Intern overleg binnen ons bestuur, vergaderingen met de bevoegde instanties en diensten, besprekingen over de partijgrenzen heen, … het is allemaal nodig om elke dag een stap dichter bij die 19.000 blije Diepenbekenaren te komen. Onze raadsleden blikken graag voor u terug op enkele belangrijke verwezenlijkingen van het gemeentebestuur tijdens de voorbije maanden.

Leefbaar en verkeersveiliger centrum

Rik Kriekels: “Je kon er niet naast kijken. De voorbije maanden werd er heel wat gewerkt aan de wegen rondom onze spoorwegen. De bedoeling is dat je in de toekomst enkel via een tunnel (Stationstraat) of brug (Waardestraat en Nieuwstraat) een spoorweg kan kruisen. Dankzij deze twee bruggen zal het doorgaand en zwaar verkeer straks ook niet meer door ons centrum moeten. Dit zal op zijn beurt een verbetering zijn voor de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in Diepenbeek-centrum.”

Nieuwe toog Zaal De Kei

Sarah Leuraers: “Onze gemeente telt tal van verenigingen die stuk voor stuk fantastisch werk verrichten. Het blijft belangrijk dat we als gemeente blijven investeren in onze gemeentelijke infrastructuur. Daarom werd de oude toog in Zaal De Kei vervangen nadat eerder onze technische dienst de keuken en de toiletten een moderne opknapbeurt gaf. Zo is onze zaal weer helemaal terug om binnenkort eetdagen, feesten of andere leuke bijeenkomsten te organiseren.”

Renovatie

Jan Bijnens: “Energiezuinig renoveren is een win-winsituatie. Je zal immers minder moeten betalen aan je energiefactuur én het is goed voor het klimaat. Daarenboven voorziet Vlaams Minister van Energie Zuhal Demir ook een aantal financiële voordelen om de renovatiewerken uit te voeren. Wist je bijvoorbeeld dat je tot 60.000 euro renteloos kan lenen voor jouw renovatieproject? Ook wanneer je een huis of appartement koopt en binnen de vijf jaar renoveert om de EPC-waarde te verminderen, kom je in aanmerking op een premie tot 5.000 euro.

Groene stapstenen

Liesbeth Steegmans: “Onze gemeente heeft heel wat prachtige groene troeven, ook in het centrum. Via het project van de groene stapstenen hebben we verschillende open ruimten (Schoverikplein, Marktplein, Servaasplein, tuin ’t Fonteintje) in ons centrum aangepakt met oog voor vergroening en beleving. Wanneer je de verschillende prachtige pleinen verbindt, krijg je een prachtige wandelroute door ons centrum. Ik kan het alleen maar aanbevelen!”

Groene campus

Jordy Boons: “Onlangs stelde POM Limburg hun masterplan voor. Hierin werd duidelijk dat de Diepenbeekse campus, nog meer dan nu al het geval is, het kruispunt moet worden tussen onderwijs, onderzoek en economie. Daarnaast moet het ook een plek worden waar studenten, academici, onderzoekers, maar ook Diepenbekenaren tot rust kunnen komen in een oase van groen. Dit uiteraard in harmonie met de omgeving. Als beleid hebben wij erop aangedrongen dat de buurt nauw betrokken wordt bij de verdere ontwikkeling van de regio. De start van de werken worden verwacht in het voorjaar van 2023.”

Nieuwe parking Nietelbroeken

Nancy Kwanten: “De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we meer en meer onze wandelschoenen aantrokken. Sommigen onder jullie zakten af naar onze prachtige Nietelbroeken. Helaas zorgde geparkeerde auto’s in de smalle Kruisstraat vaak voor onveilige situaties. Daarom legde onze technische dienst een parking aan voor een twintigtal voertuigen op het kruispunt van de Nietelbroekstraat, Tichelrijstraat en de Kruisstraat.”