#wewerkenverder november 2021

Op 11 november 2021

#Wewerkenverder

Ook deze maand blikken onze raadsleden terug op enkele belangrijke verwezenlijkingen van het gemeentebestuur. Intern overleg binnen ons bestuur, vergaderingen met de bevoegde instanties en diensten, besprekingen over de partijgrenzen heen, … het is allemaal nodig om elke dag een stap dichter bij die 19.000 blije Diepenbekenaren te komen. We werken verder aan een mooier, groener, leefbaarder,  … Diepenbeek.

Samenwerken over partijgrenzen heen

Rik Kriekels, burgemeester: “In de aanloop naar de verkiezingen gaf ik aan ‘oppositie’ een lelijk woord te vinden. En dat vind ik nog steeds. Zij moeten natuurlijk hun rol spelen, maar eigenlijk zitten we daar alle 25 om dezelfde reden: nadenken over wat goed is voor de Diepenbekenaar. Meningen kunnen en moeten soms verschillen en stevige debatten met het nodige respect moeten zeker kunnen. Maar uiteindelijk moeten we tot een constructieve oplossing komen. De voorbije gemeenteraden is dit alvast goed gelukt. Ik hoop dat we deze lijn kunnen doortrekken.”

Goed nieuws voor onze jongeren

Liesbeth Steegmans: “Ook kinderen en jongeren hebben het moeilijk gehad tijdens de corona pandemie. Geen sport, geen hobby’s, geen vrienden zien. Daarom geeft het gemeentebestuur aan jongeren die hun lidmaatschap verlengen of lid worden van een erkende Diepenbeekse vereniging een Diepenbeekbon ter waarde van 20 euro. Zo creëer je een win-win-win situatie. De jongeren worden zo immers gemotiveerd om zich (opnieuw) aan te sluiten bij een vereniging, wat goed is voor hun mentale welzijn. De drempel wordt voor nieuwe en bestaande leden kleiner waardoor ze makkelijker de weg vinden naar de vereniging. Zo kunnen de verenigingen terug heropbloeien. Ook de lokale Diepenbeekse handelaars zullen hun graantje kunnen meepikken door dit initiatief.”

Opsteker bij start nieuwe schooljaar

Jan Bijnens, schepen: “De start van het nieuwe schooljaar ligt al een tijdje achter ons. Toch mochten we in Diepenbeek aan de vooravond van 1 september goed nieuws vanuit Brussel ontvangen. Vlaams Minister Ben Weyts investeert immers maar liefst € 187.671,- voor verbouwingswerken aan het bestaand gebouw. Opnieuw zeer positief dat onze Vlaamse ministers Diepenbeek weten liggen als het om subsidies gaat. Het is daarenboven ook een opsteker voor de mensen van het Sint-Gerardus die dag in dag uit schitterend werd leveren!”

Diepenbeek herleeft

Nancy Kwanten: “In ons vorig blad stelde Liesbeth het project van de groene stapstenen aan jullie voor. Sommigen hebben het misschien al gemerkt, maar aan ons seniorenhuis ’t Fonteintje werd de voorbije weken hard gewerkt. Ook dit kadert in de groene stapstenen. De fontein zal in zijn oude glorie hersteld worden en de omgeving rondom het seniorenhuis gaat een mooie oase van groen en rust gecreëerd worden. Zo houden we een typisch stukje Diepenbeek in leven. Ik kijk er samen met jullie naar uit om het water terug te zien spetteren als je de Kogelstraat komt uitgereden. Dankzij deze herinrichting van de site ’t Fonteintje voorziet het gemeentebestuur opnieuw een plek waar het aangenaam vertoeven wordt!”

Het verleden is de toekomst

Jordy Boons: “We staan er misschien niet altijd bij stil tijdens onze wandeling doorheen Diepenbeek. Maar onze gemeente heeft heel wat prachtige gebouwen met een roemrijke geschiedenis. Neem nu onze fraaie Sint-Servaaskerk naast het gemeentehuis die je al van ver ziet staan. Wisten jullie dat deze al van 1777 dateert en sinds 2001 volledig erkend is als beschermd monument? Het draagt bij aan het typische beeld en karakter van Diepenbeek. Het spreekt voor zich dat we ons erfgoed te allen tijde in eren moeten houden zodat ook de volgende generaties hiervan kunnen genieten. In dit kader kende de Vlaamse regering onze gemeente recent een premie toe van maar liefst € 362.306,56 voor de restauratie van de glas-in-loodramen van onze befaamde Sint-Servaaskerk. Investeren in erfgoed kan ik als historicus en trots Diepenbekenaar alleen maar toejuichen!”

Gevaarlijke bocht Kruisstraat aangepakt

Sarah Leuraers: “Verkeersveiligheid blijft onze topprioriteit. De gevaarlijke plekken in Diepenbeek moeten er uit. Zo simpel is het. Daarom gaan we steeds op zoek naar oplossingen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Vaak maken we van de gelegenheid gebruik om deze plek ook te vergroenen. Zo ook bij de herinrichting van het gevaarlijke kruispunt van de Netelbroekstraat/Kruisstraat/tichelrijstraat. De bocht Netelbroekstraat/ Kruisstraat wordt met groenaanleg versmald. Daarnaast zal er ook een belijning aangebracht worden én zullen er borduren aangelegd worden om op die manier het verkeer beter van elkaar te scheiden. Dit najaar zullen de werken starten nadat de rioleringswerken achter de rug zijn.”